NUZULUL
QUR’AN
A.
Pengertian Nuzul Al-Qur’an
Dari segi bahasa “nuzul” (نز
ول )berasal dari bahasa نزل- ينزل-
نزول artinya turun. Sedangkan nuzul al-qur’an
kepada Rasulullah adalah penerimaan al-Qur’an oleh Rasulullah. Turunnya Al-Qur’an kepada Rasulullah memberikan pengertian
turun dari atas ke bawah. Demikian itu karena tingginya kedudukan Al-Qur’an dan besarnya ajaran-ajarannya yang dapat
mengubah perjalanan hidup manusia mendatang serta menyambung langit dan bumi serta dunia akhirat.
Daripada segi
perkataan ‘Nuzul’ bererti menetap di satu tempat atau turun dari tempat yang
tinggi. Kata perbuatannya ‘nazala’ (نزل) membawa maksud ‘dia telah turun’
atau
‘dia menjadi tetamu’. Sebenarnya penggunaan istilah Nuzul Al-Quran
ini secara majaz atau (simbolik) sahaja yang bermaksud pemberitahuan Al-Quran.
Tujuannya untuk menunjukkan ketinggian Al-Quran.
Secara teknikalnya Nuzul Al-Quran
bererti penurunan Al-Quran dari langit kepada Nabi Allah yang
terakhir. Perkataan Nuzul dalam pelbagai wajah sama Ada kata nama, kata
perbuatan atau lainnya digunakan dalam al-Quran sebanyak lebih kurang 290 kali.
Sebagai contoh, “Dia yang telah…..menurunkan hujan.” (al-Baqarah:22),
“Dialah….yang menurunkan Taurat Dan Injil.” (Ali Imran:3) Dan banyak
lagi ayat-ayat lain.
Sedangkan kata Nuzulul
Quran yang dalam bahasa Indonesia diterjemahkan dengen turunnya
Al-Quran, perlu dipahami pengertiannya secara benar, supaya tidak terjadi
pemahaman yang keliru. Misalnya timbul anggapan bahwa turunnya Al-Qur’an itu
sama dengan turunnya benda-benda yang mempunyai berat jenis (BD) tertentu.
Dalam hubungan penggunaan kata nuzul dan
sejenisnya dalam bahasa Arab, Abd. Azhim Az-Zarqani menulis sebagai berikut:
Artinya : Secara bahasa, kata nuzul, dalam
penuturan lain diucapkan untuk arti pindahnya sesuatu dari atas ke bawah;
terkandung dalam makna nuzul tersebut bergeraknya sesuatu dari arah atas ke
bawah.
Membicarakan tentang
turunnya Al-Qur’an pada umumnya berkisar
pada ayat yang diturunkan pertama kali dan ayat yang terakhir, yaitu kapan dan
dimana turunnya, dan ayat-ayat apa yang diturunkan pada masing-masing peristiwa
.saat turunnya al-qur’an pertama kali disebut yaumul furqan yaitu karena
al-qur’an itu membawa ajaran-ajaran dan hukum-hukum yang jelas, yang member
batas yang terang antara yang hak dan yang batil, antara yang salah dan yang
benar, dan antara yang halal dan haram.
Kemudian disebutkan dalam al-qur’an dalam surah
Al-Anfal bahwa yaumul furqan itu bersamaan jatuhnya dengan hari bertemunya dua
pasukan atau dua golongan.
B.
Proses Pewahyuan
Al-Qur’an
1. Dialog (pembicaraan) Allah dengan Malaikat tanpa
melalui perantara.
2. Al-Qur'an tertulis di Lauhul Mahfuz.
a.
Cara Wahyu Allah turun kepada Nabi.
1) Mimpi yang benar dalam tidur; Tidaklah
melihat berdasarkan hadits Aisyah r.a. Sesungguhnya apa yang mula-mula terjadi
pada rasullullah SAW adalah mimpi yang benar di waktu tidur, beliau tidaklah
melihat mimpi kecuali mimpi itu datang bagaikan terangnya pagi hari.
2) Kalam Ilahi dari balik tabir, Seperti yang
terjadi pada musa as. "dan tat kala musa datang untuk munajat dengan kami
diwaktu yang telah kami tentukan dan tuhan
telah berfirman langsung kepadanya, musa berkata : Wahai tuhan Tampakanlah
dirimu kepadaku agar aku dapat melihat engkau (QS.Al-A'raf; 143) Selanjutnya
firman Allah : Dan Allah telah berbicara kepada musa secara langsung "(QS.Al-Maidah; 64).
3) Dihembuskan kedalam jiwa Nabi perkataaan yang dimaksudkan, Sebagaimana Firman allah " dan tidak ada
bagi orang manusiapun bahwa Allah berkata, kecuali dengan perantaraan
wahyu atau dibelakang tabir. (QS.Asy-Syuura: 51).
b.
Sedangkan Wahyu yang disampaikan dengan melalui
perantaraan adalah:
1) Datang kepadanya suara gerincingan lonceng yang sangat
keras. Cara inilah yang dirasakan Nabi paling berat " Apabila Allah
menghendaki suatu urusan di langit maka para malaikat memukul mukul sayapnya karena tunduk kepada
firmanya bagaikan gemerincingya mata rantai di atas batu batu yang licin.
2) Malaikat menjelma kepada rasul sebagai seorang
lelaki dalam bentuk manusia, jibril pernah datang kepada Nabi dalam rupa Dihyah
ibn Khalifah, seorang lelaki yang sangat elok rupanya.
3) Jibril memperlihatkan dirinya kepada nabi dalam
rupanya yang asli yang mempunyai 600 sayap.
4) Israfil turun membawa beberapa kalimat wahyu, sebelum
jibril datang membawa wahyu Qur'an.
5) wahyu datang seperti suara lebah.
6) paham yang dimasukan kedalam hati nabi dikala beliau
berijtihat.
C.
Hikmah Al-Qur’an Diturunkan Secara Berangsur-angsur.
Al-Quran diturunkan sedikit demi sedikit supaya
mudah dihafal, di pahami dan dilaksanakan. Ia sebagai satu rahmat
dan kurniaan yang sangat berkesan kepada hamba-hambaNya. Sekiranya al-Quran
diturunkan sekaligus, sudah tentu ia akan menyusahi dan memberatkan, baik
daripada segi hafalan, pemahaman dan pelaksanaannya dalam kehidupan.
Al-Khudhari mengatakan tempoh al-Quran diturunkan ialah 22 tahun 22 bulan dan
22 hari, bermula daripada 17hb. Ramadhan tahun 41 kelahiran Rasulullah s.a.w.
hinggalah 9hb. Zulhijjah, tahun ke 10 Hijrah. Dalam tempoh tersebut al-Quran
dihafal oleh Rasulullah dan para sahabat serta dicatat oleh panitia penulis
al-Quran kemudian dikumpulkan pada zaman Sayidina Abu Bakr r.a. dan disempurnakan
pada masa Sayidina ‘Uthman r.a. Antara hikmat utama Allah SWT merencanakan
penurunan Al-Quran kepada baginda Rasulullah SAW ini secara
beransur-ansur adalah seperti berikut :
1.
Untuk menetapkan
jiwa Rasulullah s.a.w. dan menguatkan hatinya. Ini kerana dengan turunnya
Jibril a.s. membawa wahyu secara berulang-ulang daripada Allah SWT kepada
Rasul-Nya dapat menguatkan jiwa Rasulullah s.a.w. Baginda dapat merasakan
pertolongan serta inayat Ilahi tersebut. Tanggungjawab sebagai Nabi adalah
berat dan Rasulullah sebagai seorang manusia yang sudah tentu akan menghadapi
pelbagai cabaran getir dalam menyampaikan risalah bukan sahaja menghadapi
tekanan, sekatan, cercaan, maki hamun malah ancaman nyawa daripada kaumnya
sendiri Quraisy dan juga dari kalangan Yahudi dan orang munafik. Tentulah
beliau memerlukan belaian wahyu sebagai penenang kepada semua itu.
2.
Untuk mendidik
masyarakat waktu itu secara beransur-ansur. Ini akan memudahkan mereka untuk
memahami Al-Quran dan menghafaznya serta dapat beramal
dengannya berdasarkan peristiwa-peristiwa yang berlaku di kalangan mereka. Oleh
itu mereka dapat mengikis akidah amalan dan adat yang bertentangan dengan Islam
secara beransur-ansur. Oleh itu sedikit demi sedikit ianya dapat dihapuskan.
3.
Untuk
menyesuaikan dengan peristiwa yang baharu berlaku iaitu apabila timbul sesuatu
masalah di kalangan mereka, turunlah Al-Quran menentukan hukum yang sesuai
untuk menyelesaikan masalah tersebut. Contohnya, ayat mengenai persoalan
roh dan seumpamanya.
4.
Untuk
menunjukkan bahawa sumber Al-Quran itu Kalam Allah SWT semata-mata. Ia bukan
ciptaan Nabi Muhammad s.a.w. atau makhluk lain.
5.
Untuk meneguhkan
dan menghibur hati umat islam yang hidup sesama dengan nabi. Mereka semenjak
permulaan perjuangannya sudah banyak menemukan dan merasakan kepahitan dan
penindasan. Untuk mempermudah penghafalan mereka, maka sangat signitifikan jika
Al-Qur’an
di nuzulkan secara bertahap ; terlebih mereka itu pada umumnya buta huruf.
Untuk memberikan
kesempatan sebaik-baiknya kepada umat Islam untuk meninggalkan sikap mental dan
tradisi-tradisi jahiliyah yang negative secara berangsur-angsur. Jika hal ini
dilakukan secara sekaligus besar kemungkinan missi yang dilakukan Nabi s.a.w.
gagal, khususnya dalam mengikis kepercayaan jahiliyah mereka.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar